Saturday, May 23, 2009

Rahsia Masakan Enak

Semalam aku telah menelefon adikku di kampung. Aku tanya khabar dia dan terus kepada persoalan pokok. "Malam ni terasa nak masak lempeng boleh bagi tau tak apa bahan2nya?"selamba saja aku tanya.Walaupun aku pasti tentang bahan2nya tapi aku masih nak tanya juga untuk lebih yakin."Marjerin tu masuk saja seberapa yang akak suka. Blender ada ke?Kalau boleh blender lagi cantik teksturnya."Jawab adik aku menambah sedikit petua masakan dari mama.
Selama ni aku tak pernah lagi masak lempeng.Tapi aku yakin apa yang akan aku akan masak hari ni mesti menjadi.Yakin benar aku dapat menyediakan lempeng untuk dimakan pada malam itu.
Aku ke dapur dan terus menyediakan adunan tersebut."Awak ni memang pandai masak la.Saya tengok cara awak menyediakan adunan tadi memang berlainan dengan kawan2 yang saya kenal pandai memasak.Mereka biasanya buat kerja sedikit kasar.Awak ni lain, macam dah biasa sangat memasak dengan tertib."kata kawan serumah yang turut memuji2 kretiviti aku.Aku diam seribu bahasa tak mengatakan apa2 komen.
Dalam menyediakan masakan yang hendak dimakan mestilah ikhlas pertamanya.Kalau nak masak dengan hati yang marah makanan tu mungkin akan terpengaruh dengan pemikiran kita.Maka jauhilah dari perasan yang mungkin akan menyebabkan makanan yang dimasak tidak menepati selera.Kedua buat kerja jangan tergopoh2 tapi kadang2 tu aku pernah juga.Maklumlah nak kejar masa.
Petua ni aku rasa elok untuk mereka yang suka memasak makanan yang enak untuk keluarga terutamanya.Tak susah sangat nak ikut petua ni.Rahsia ni turu temurun dari nenek moyang,Siti Hawa lagi.

No comments: